Pagina 8 van 12
Re: WMP stemt
Geplaatst:
08 sep 2010 22:20
door KillerSponge
Met 130km/h in de file 8)
En je weet dat het brandstofverbruik exponentieel stijgt bij toenemende snelheden?
Re: WMP stemt
Geplaatst:
09 sep 2010 08:56
door Stefan
Re: WMP stemt
Geplaatst:
09 sep 2010 10:45
door KillerSponge
I know, maar dit betekent dus dat het nationale brandstofgebruik ook weer gaat (harder) gaat stijgen, iets wat je niet echt wil bevorderen lijkt me.
Ik ben het met je eens dat het lekker rijdt, maar ik denk niet dat dat het waard is.
Re: WMP stemt
Geplaatst:
09 sep 2010 11:24
door Krassie
Motor beter afstellen op hogere snelheden hé.
Re: WMP stemt
Geplaatst:
09 sep 2010 12:12
door Stefan
Of Hybride auto's?
Re: WMP stemt
Geplaatst:
09 sep 2010 15:07
door KillerSponge
Heeft vooral met luchtweerstand te maken, dus daar ga je hoogstens met aerodynamische ontwerpen nog wat aan schaven, maar dat effect ga je nooit volledig kunnen opheffen
Re: WMP stemt
Geplaatst:
09 sep 2010 16:10
door Moonstrike
Alsof die 10 km erbij gelijk zorgt voor een veel hoger brandstofverbruik, het zal slechts gaan om een paar procenten lijkt mij. En als het brandstofverbruik in Nederland stijgt zal dit relatief niet veel uitmaken, als je bijv kijkt naar Amerika die dan alsnog blijft stijgen.
Re: WMP stemt
Geplaatst:
09 sep 2010 16:45
door KillerSponge
Dat iemand anders iets fout doet betekend nog niet dat jij het ook maar fout mag gaan doen
En wuif de invloed van de snelheid op brandstofverbruik niet te snel weg. Vergeet niet dat je je brandstof enkel gebruikt om de weerstand op de auto op te heffen. Dat zijn in dit geval dus rolweerstand op de wielen en luchtweerstand. Als een van die weerstanden exponentieel stijgt loopt dat verschil dus behoorlijk, en steeds sneller, op.
Re: WMP stemt
Geplaatst:
09 sep 2010 18:01
door Moonstrike
Uiteindelijk betaal je zelf je benzine en bepaal je zelf hoe hard je gaat. Maar als wij maar iets meer benzine gaan gebruiken als land, zal dit amper merkbaar zijn op globale schaal. En daarbij zie ik meer benzine gebruiken niet als iets slechts, hooguit dat het opkan en dat er alternatieven moeten komen. Zoals dat mensen van Universiteit uit Twente hebben uitgevonden dat er van landbouw afval brandstof gemaakt kan worden:
http://www.rnw.nl/nederlands/article/ne ... echnologie.
Re: WMP stemt
Geplaatst:
09 sep 2010 18:52
door KillerSponge
Zoals ik al zei "omdat zij het doen mag ik het ook doen" is nooit een geldig argument, dan verandert er nooit iets
En meer brandstof gebruiker lijkt me nou niet echt gewenst, naast dat t veel vervuiling opleverd (en dan niet alleen CO2 uitstoot waar jullie niet in geloven, maar ook 'gewone' luchtvervuiling in de vorm van smog en andere schadelijke stoffen), zorgt t er ook voor dat we nóg meer afhankelijk worden van fossiele brandstof, zolang er nog geen alternatief is.
Re: WMP stemt
Geplaatst:
09 sep 2010 21:52
door Moonstrike
Nou ja die link welke ik poste staat een alternatief in, en er zullen er vast nog wel meer komen, maar kom op zeg doordat je 10 km harder zou mogen op de snelweg stijgen alle schadelijke stoffen die vrijkomen niet op eens.
Re: WMP stemt
Geplaatst:
09 sep 2010 22:04
door KillerSponge
Re: WMP stemt
Geplaatst:
10 sep 2010 13:39
door Moonstrike
Waar is die grafiek op gebaseerd dan ? Want bij sommige spreken ze opeens over intensiteit maar wat houdt dat in ?
Re: WMP stemt
Geplaatst:
10 sep 2010 13:53
door KillerSponge
Verkeersintentiteit, dus "voertuigdichtheid".
Re: WMP stemt
Geplaatst:
10 sep 2010 14:51
door Moonstrike
Maar dan rekenen ze niet de uitstoot per auto ?
Re: WMP stemt
Geplaatst:
10 sep 2010 19:24
door KillerSponge
Nee, de uitstoot boven een stuk weg met een bepaalde max. snelheid.
Re: WMP stemt
Geplaatst:
10 sep 2010 21:13
door frizzy
Ach, lekker vervuilende diesel rijden joh. Ik heb toch niets met zeehondjes.
Re: WMP stemt
Geplaatst:
10 sep 2010 23:19
door KillerSponge
Ahja, bijzonder sterk argument.
Re: WMP stemt
Geplaatst:
11 sep 2010 14:40
door julien
Re: WMP stemt
Geplaatst:
11 sep 2010 19:46
door frizzy
Ik neem geen kinderen :') Echt, voor alles is een simpele oplossing
Re: WMP stemt
Geplaatst:
11 sep 2010 21:47
door Moonstrike
Maar ze gaan dus van een bepaalde autodichtheid terwijl dat natuurlijk alleen maar voorspellingen zijn. Terwijl er ondertussen misschien wel meer kilometers weg bij zijn gekomem.
Re: WMP stemt
Geplaatst:
12 sep 2010 00:14
door KillerSponge
Heuh? Wat zou dat uitmaken? Je neemt een stuk weg met een bepaalde maximumsnelheid, meet hoeveel auto's daar overheen rijden in een uur (liefst natuurlijk meerdere keren met een gemiddelde), en je hebt de verkeersintensiteit. Hoef je niks aan te "voorspellen" toch?
Re: WMP stemt
Geplaatst:
12 sep 2010 14:27
door Moonstrike
Dat kan toch per weg verschillen, als je in Friesland gaat meten zal de dichtheid veel kleiner zijn dan als je bijv in de randstad meet. En de situatie op de weg kan toch altijd veranderen, als er meer asfalt bijkomt zal de intensiteit afnemen. Ik had die grafiek dus liever per auto gezien.
Re: WMP stemt
Geplaatst:
12 sep 2010 18:07
door KillerSponge
Daarom hebben ze meerdere intensiteitswaarden gemeten. Het voordeel van deze meetmethode is dat je een beter beeld krijgt van het uiteindelijke resultaat. Als je het per auto weet, weet je niet wat het effecten zijn van mensen die meer/minder moeten remmen, en de hoeveelheid tijd die men op het stuk weg doorbrengt.
Gegevens per auto zou ik ook interessant vinden, maar daar kon ik, voor deze snelheden, geen cijfers van vinden. Mocht je weten waar ze die wel hebben, ik ben geinteresseerd
Re: WMP stemt
Geplaatst:
12 sep 2010 20:51
door frizzy
Ga er maar vanuit dat je kwa verbrandingsgassen het beste 80/90 kan rijden met de gemiddelde auto. In de hoogste versnelling. Dat is wetenschappelijk vrij goed bewezen. Dat verbrandingsgassen uit auto's echt slecht zijn voor het milieu, en vooral op de lange termijn; dat niet.